-
Pisownia odpowiedzi do ćwiczeń13.04.201613.04.2016Przytoczę ćwiczenie z drugiej klasy szkoły podstawowej: „Napisz w kolejności alfabetycznej litery, po których trzeba pisać rz”.
Syn wymienił litery następująco:
b, ch, d, g, j, k, p, t, w
Pani nauczycielka pierwszą literę napisała z dużej litery B i na końcu dała kropkę. Oczywiście obniżyła ocenę. Jaka wersja jest poprawna?
-
Pisownia źródeł materiałów uzupełniających tekst główny13.01.202013.01.2020Dzień dobry.
Poproszę o odpowiedź czy po dwukropku zamieszczając równoważnik zdania piszemy dużą czy małą literą
Źródło: opracowanie własne NIK
Źródło: wyniki kontroli NIK
Źródło: materiały własne NIK
czy
Źródło: Opracowanie własne NIK
Źródło: Wyniki kontroli NIK
Źródło: Materiały własne NIK
-
Przecinek14.02.201714.02.2017Szanowni Państwo,
czy w zdaniu Często, konstruując uzwarcenia, otrzymujemy… pierwszy przecinek jest postawiony poprawnie? Chodzi tu o sens ‘często podczas konstruowania uzwarceń otrzymujemy…’, a nie: ‘kiedy często konstruujemy uzwarcenia, to otrzymujemy…'. W drugim przypadku często byłoby częścią imiesłowowego równoważnika, więc nie stawiałbym pierwszego przecinka.
Z wyrazami szacunku
Czytelnik
-
Przecinek przed i
14.04.202114.04.2021Szanowni Państwo,
Wspinam się, nie odczuwając lęku wysokości, i po chwili jestem na szczycie – czy przecinek przed i jest konieczny?
Pozdrawiam serdecznie
-
Przecinki przed frazami bezokolicznikowymi – ciąg dalszy29.06.201829.06.2018Szanowni Państwo,
waham się nad interpunkcją w zdaniach: Kręci mnie to wszystkiego, to co mam innego robić(,) jak się uczyć?, Nie ma innej rady(,) jak to uczynić, Nie pozostaje nic innego(,) jak tylko walczyć do końca. Raczej postawiłbym przecinek, ale wątpliwość bierze się stąd, że w każdym z tych zdań możemy jak zamienić na niż — wprowadzające równoważnik z bezokolicznikiem. Co by Państwo doradzali?
Z wyrazami szacunku
Czytelnik -
Tytuły ścieżek dydaktycznych
25.10.202325.10.2023Dzień dobry,
chciałbym zapytać, jak należy zapisywać wyrażenie „ścieżka dydaktyczna piaskowego gacka” jako nazwę ścieżki dydaktycznej? Gdzie należałoby użyć wielkich liter?
-
Znak poprzedzający przydawki rzeczowne11.04.201911.04.2019Uczestnik zdarzeń – p. Maria Kowalska
Uczestnik zdarzeń: p. M. Kowalska
Który ze znaków należy zastosować? dwukropek czy myślnik?
Mam wątpliwości. Proszę o podpowiedź.
-
Kropka na końcu artykułu hasłowego29.01.201829.01.2018Czy błędem jest postawienie kropki po definicji słownikowej zaczynającej się małą literą? Przykład: uzębienie: liczba, kształt i ułożenie zębów danej osoby, unikatowe dla każdego człowieka.
-
Napisy na tablicach informacyjnych
11.03.202211.03.2022Szanowni Państwo,
zwracam się z pytaniem jak poprawnie powinny być zapisane napisy na tablicach infor. na budynkach jednostek oświaty i instytucji kultury. Ustalona treść tablic to: "Jednostka oświatowa miasta XYZ" i "Instytucja kultury miasta XYZ" - pojawił się jednak problem. Pod kątem wizualnym lepiej prezentuje się pismo proporcjonalne, ale wówczas nie wiadomo, które z wyrazów (poza nazwą miasta) pisać dużą literą, stąd moje pytanie do Państwa jak powyższe napisy powinny zostać zapisane?
-
Podmiot towarzyszący
21.05.202321.05.2023Szanowni Eksperci,
czy poprawne jest orzeczenie w liczbie mnogiej w zdaniach typu:
Wiadomość o jej śmierci połączona z trudami podróży sprawiły, że Józef podupadł na zdrowiu.
Dobroć połączona z wiarą po prostu z niej emanują.
Niepewność połączona z nadzieją stają się nie do zniesienia.
Zastanawiam się, czy mamy tu do czynienia z podmiotem szeregowym — „połączona” to nie jest spójnik, a zatem czy nie powinna tu się znaleźć jednak liczba pojedyncza?
Z góry dziękuję za odpowiedź i serdecznie pozdrawiam
Stała czytelniczka Poradni